Sunday 25 March 2012

The 'best' preparation for 2nd Year

Assalamualaikum..

Tadaima!
Hisashiburi!
Eh jap, mana yang lagi tepat er...? Haha.


Mula-mula ingat nak buat post lagi seminggu. Konon nak mencukupkan tepat-tepat 3 bulan bulan tanpa entri la. Em, konon. Dan satu lagi konon : berangan nak speaking kat entri ni, tapi nampak gaya cam tak jadi je.. Again, it's a 'konon'..

Spring is coming

Minggu lepas, Rabu, keputusan SPM 2011 diumumkan. Tak nak ulas panjang, sebab semua orang dah cerita sal ni. Malas nak buat cliche. Hehe. Just one thing that I learnt for the results (tak kisah la ok ke tak ok), "To further your study, needs money, and it doesn't matter whether locally or oversea. But later, the money will come back to you through your knowledge."

Bagi aku, masyarakat Malaysia, terutama Melayu la kot, yang aku nampak, kita ni cam terlalu 'manja' pun ada gak. Terlalu berharap pada bantuan kerajaan semua tu. Memang betul, kerajaan kena tolong rakyat, tapi, tak salah kan kalau sediakan payung sebelum hujan? Tak rugi pun kalau kita contohi orang Cina yang saving semata-mata untuk pelajaran anak-anak diorang, kan?


Malam tu pulak, senior AAJ fly. Ye, fly, ke Jepun. Selepas dua tahun habiskan masa kat AAJ, menghadap buku 8 jam sehari, 5 hari seminggu. Takde life, bak kata orang. Em, well, kata orang. But it actually depends on individual. Jadual pack doesn't mean takde life, homework bertimbun tak bermakna stress. Cuti sekejap pun nikmat gak. Bagi aku, everything is mind set. Ye, aku tau, ada yang akan tak setuju. Just that for me, "If you think you'll fail, then you'll definitely fail." Lagi satu, elakkan cakap benda-benda negatif cam "Aku rasa aku fail la, xleh buat, soalan susah.. bla bla bla.." cause everything we say is doa. So, kalau betul-betul jadi, janganla salahkan sesiapa kan? Dah sendiri yang minta..

Em, ok2, cukup sampai situ. Kang panjang pulak membebel nye. Aku nak tukar mood sikit. Nak tau, let's proceed.




Pejam celik, cuti tiga minggu dah nak berakhir. Esok dah mula kelas balik. And the hectic daily life will keep repeating again. Harapnya cuti 3 minggu tu dah dimanfaatkan dengan baik. Ye, memang berapa sangat je yang akan betul-betul fill the holidays with studying, doing homework and such, aku tau fakta tu. Dan aku tak maksudkan pun those things sebagai 'dimanfaatkan dengan baik' tu. Walaupun tak study, duduk depan laptop je, atau pegang controller game je, those things pun boleh je jadi 'perkara yang bermanfaat'. If, I say IF, we learn something from them. Am I wrong?

Ok, aku bagi contoh la. Tengok drama a.k.a hobi aku. Tak salah pun, dah nama pun cuti, mestila kita nak buat something leisure. Takkan la nak stress2 jugak kan? But, choose your drama wisely. For me, of course la Japanese drama. And it saves a lot. Fun, entertaining, ikemen actors, learning culture, and the most important (maybe) listening practice. Hehe.

Salah satu drama yang aku rasa, semua orang pun patut tengok ialah Dragon Zakura. Ada je yang dah tengok, aku tau. Tapi aku nak cerita gak. 

Mula-mula drama ni takde pun dalam list aku, sebab the main actor bukan type aku dah agak lama. Aired on July to September 2005. Almost 7 years ago, so, it's just normal if it seems outdated. Aku give a try pun suka-suka je, tu pun sebab ada Yamapi, as one of the students. And the fellow main students pun boleh tahan: Koike Teppei, Aragaki Yui, Nagasawa Masami.

The reason to watch


Cerita dia sal satu sekolah ni yang dah hampir bankrup, pastu ada seorang lawyer yang in charge of solving the school problem. Sekolah ni students dia teruk-teruk, senang cerita tak pandai la. Dah tu malas belajar pulak. Dipendekkan cerita, lawyer tu propose satu cadangan untuk buat satu kelas khas, dengan matlamat nak hantar students masuk University of Tokyo (Todai) which is the best one in Japan, supaya orang ramai akan pandang tinggi kat sekolah tu. Cam biasa, banyak la halangannya, cikgu-cikgu sendiri pun menentang and in fact takde siapa pun rasa cadangan tu logik, sebab sekolah budak tak pandai kan?. The rest... tengokla sendiri. Hehe. But, remember one thing. It it manga adapted so it's normal if everything turned out very well.

If the boy comes down the slide, his pants come off - demonstrates the presence of friction force 
First, speak English without being ashamed


Mungkin orang rasa drama ni, drama sekolah tipikal. But, this is not those 'gangster-tak-jadi' like drama (cam Gokusen etc). It has its own specialty. Since its about 'aiming to Todai', so it is more let's-study like drama. Bagi aku, banyak teknik-teknik pembelajaran yang boleh dipraktikkan. Less stress and fun. But sometime it may be unsuitable too. Normal la, bukan semua betul kan? Tapi at least, we can learn something. Aku highly recommend drama ni, especially to those yang rasa cam belum cukup semangat lagi nak masuk 2nd year. But yeah, a pretty old drama, so, maybe a bit boring.


Em, Aku pun dah tak tau nak tulis apa lagi dah sal drama ni (ye, aku bulan reviewer yang baik), so, apa kata korang tengok sendiri pulak? Next time, maybe drama lain lak aku review. Kalau nak tau, sila la tunggu.. hehe..



Last, not least, senpai dah fly, dah sampai Jepun, dah upload gambar dalam fb dah pun buat kita jeles. Dan kita pun dah tak lama lagi dah nak dapat semua tu. Lagi setahun nak fly, 8 bulan nak EJU, 9 bulan nak shuuryoushiken (final exam), 11 bulan nak shuuryoushiki. Tak lama dah kan?



"そう暗闇の中で。。たとえ倒れたときは、この手差し伸べるから"
(In such darkness, even if you're falling apart, this hand / I will be a helping hand)


P.S: Susah rupanya nak speaking ngan buat drama review ni. Ke sebab aku dah lama tak menulis? Haish

No comments: