Sunday 5 June 2011

Ambang Asuhan Jepun : Kanji Lesson

Assalamualaikum, readers.

Sebenarnya I'm not in the mood of writing, tapi sebab rasa nak update jugak, maka mood itu dipaksakan untuk ada. Hmmm, tengok, dah takde idea dah untuk intro.


So, let's move to topic.

Starting from the second week of intensive class, kami kat sini di'suap' dengan kanji yang 'secukupnya' setiap hari. Em, cukupla kan, sebab 'kenyang'? Satu hari, tak banyak pun, 9 je tulisan berbelit tu yang kena hafal. Depends on rezeki jugakla, dapat yang simple ke, dapat yang complicated. And by the end of the week, we have 39 to be memorised. Ala, 39 je. Bukan banyak mana pun.

Ye ke tak banyak?




Confirm la tak. Ops, bukan makna "tak banyak". Tapi TAK tak banyak.

First impression pun, "12 satu hari?". Dah terasa cam banyak. Tu tak masuk lagi kerja-kerja subnya. Bentuk kena cam. Cara tulisan kena tahu. Mesti ikut step yang betul. Kalau tak, nanti cacat. Belum masuk lagi kes hafal cara baca. Ada kanji yang 'baik' sikit, satu jenis cara baca je. Kena yang 'menunjuk-nunjuk' sikit, sampai 5-6 pun ada. Contohnya yang ni:


Kanji ni simple je strok dia. 5 je, kalau nak banding dengan yang lain-lain yang lagi payah. Tapi bacaan punya la banyak.

1. Sei
2. Shou (special sikit, 'Jou', digunakan dalam tanjoubi)
3. I (kimasu)
4. U (mareru)
5. Nama (jarang digunakan)

Em, sikit ke banyak?

Lagi satu contoh kanji.


Sebutan dia senang, satu je : Kou. Tapi strok dia banyak. Ada 10. But still bukan yang paling susah la. ade je banyak lagi yang lagi susah.


Kesimpulannya, em, kesimpulan pasal kanji. Bukan kesimpulan post lagi. Kanji ni kalau tak susah cara baca, susah cara tulis. Kalau tak pun, susah dua-dua. Dah memang itu nature dia. Tapi once kita dapat kuasai, memang rasa cam dunia ni kita punya. Happy tu! Dapat tulis karakter berpintal-pintal. Lagi satu, setiap kanji ada makna tersendiri. So, kalau kita tahu maknanya, at least dapat teka la makna ayat tu even tak tau baca pun. ^_^


Sebelum akhir kata, aku nak cakap sikit pasal kelas kanji ni, kelas aku la. N-ichi. Last Friday, ada kuiz. Em, normal je tu. And ramai tak pass, pun normal gak. Kena buat correction. Satu kanji 50 kali beserta cara baca. Masa aku dengar sensei kata 50 kali tu, terkejut gak. Ye la, soalan ada 24, kalau 20 salah, takke seribu kali kena tulis? Em, banyak jugakla tu, walaupun kanji tu sebenarnya cinonet je saiz dia.

Aku kesian senanyer kat korang. Hm, korang yang kena tulis ratus-ratus kali tu la. Memang tak dinafikan jugak, dendaan sensei tu cam terlebih sikit kot. Tapi, the main point is salah korang jugak. Yang main-main sangat dalam kelas, apesal? Cuba la sesekali serius sikit. Tak, aku bukan halang korang main. Sebab aku pun belajar main-main, relaks-relaks, no stress stress. Tapi biarla bertempat dan tak terabai apa yang patut. Dreaming nak masuk Todai bagai, tapi kanji sikit tu pun takleh hafal, camne?

Kadang-kadang aku rasa pelik gak, kanji tak sempat nak hafal, tapi malam-malam, almost every night, fb online. Bukan tak boleh online, tapi agak-agak la sikit kot, sebab aku pun hari-hari gak online. *hehe.. kantoi* Anyway, thanks to Maisarah sensei la, sebab dengan kerja banyak tu, dah takde yang online. Ada pun sikit. Camni la baru namanya student AAJ. :D

Korang ni semua bukannya tak boleh, cuma malas je. Lagi-lagi yang lelaki. Em, ntahlah, tak tau kenapa, tapi persepsi aku lelaki ni sebenarnya bijak-bijak. Dorang ni study sikit je result dah boleh gempak. Tak macam girls, study siang malam untuk maintain result. Tapi kan, yang pelik tu, so far aku jarang sangat jumpa pesaing pelajaran lelaki. Masa form 5 ada sorang. Tu pun tak pernah kalahkan aku pun. *hahaha.. poyonyer ayat tu..*

Tapi aku pernah jumpa la lelaki yang power. Em, betul ke power? Entahla, sebab ni cerita lama. Time tu sekolah rendah, periksa akhir tahun, aku kalah dengan sorang budak lelaki ni. Peratus keseluruhan aku 92 %, dia lak dapat 92.2%. Tipis kan? Aku ingat benda ni, sebab first, aku kalah ngan dia. And second sebab aku geram, dia ni bukannya study sangat. Main je lebih, tapi dapat lak kalahkan aku. Time tu memang tak puas hati gile la. Lagi satu pulak sebab perbezaan yang sangat kecil, 0.2% peratus je. Tapi kiranya silap aku gak, sebab tahun tu aku tak serius belaja, banyak main, walaupun mungkin tak sebanyak budak laki tu. Hahaha... lawak gile la recall balik benda ni. Ok la, stop.



Benda ni walaupun cam simple and small matter, tapi bagi kesan yang mendalam gak to me. The next year tu, aku pindah sekolah. Start dari tu, aku berazam tak nak main-main lagi dah. Nak study betul-betul, tak nak kalah camtu lagi dah, tak kira la dengan sesape pun. Dan, alhamdulillah, azam tu berjaya dilaksanakan. Tapi tu lah, sejak dari tu jugak, aku tak pernah bersaing dengan lelaki lagi, except sorang yang form 5 tu. Tapi tu pun cam kategori lain sikit.

Bila masuk AAJ, lelaki lagi ramai. Something pretty rare la bagi aku. Aku jadi excited. Tak sabar nak bersaing dengan lelaki. Hmm, seronok sebenarnya. Asyik bersaing dengan girls je sebelum ni. Dah boring. Haha.. *sorry, saya memang poyo sikit* So now, aku wonder siapa la yang akan jadi pencabar terdekat aku. Anybody dare to take the challenge? :D

P.S: Watashi mo kanji (the latest one) wo oboemasen. Hmm, bila la aku nak bukak buku kanji tu?

2 comments:

Farid Izaharuddin said...

Aku tak tau pulak memang kena bersaing dengan orang lain kat AAJ. Kalau ada pun, mesti onna dengan onna. Menda remeh camni otoko takkan ambik pot. Kalau betul nak kalahkan lelaki, kau kalahkan dalam nihongo. Baru betul.

Iffah Syuqaira said...

la.. aku memain je benda ni..

memang pun kat AAJ bersaing ngan diri sendiri je, tau tu.. hahaha