Saturday 15 October 2011

Ambang Asuhan Jepun: Semester 2

Assalamualaikum...

Aku memang suka gambar cartoon. Sebab comel kot..


Fuh, lama gile rase x jenguk blog! Kalau nak kata bersawang tu, memang x yah ckap la, dah tebal 5 inci kot. Ok, xde point. Kepada readers, kot-kot ada yang menanti entri baru dari aku (walaupun aku tahu sgt, xde sape), maaf banyak-banyak. Mood menulis hilang jap..haha.. しばらく なくなって しまった。Ni dapat mood balik pun, thanks tu satu post best yang aku terjumpa semalam. Tak tahu nak cakap camne, tp aku rasa aku terdiinspirasikan dari post tu kot. Kot je la. Em, ok2.. kalau membebel memang xkan habis. Eh jap, perempuan memang suka membebel er? Hahaha

So, lagi dua hari akan bermula Sem baru di AAJ. Lifestyle pun bertukar baru. Mana taknya, selama ni, dari form 1 belajar subjek Science dalam English. Tapi, start with the upcoming class ni, semua bertukar Jepun. Kawan-kawan aku ramai yang dah start risau, camne nak hadapi buku teks bertulisan kanji, cikgu-cikgu speaking Jepun tak henti-henti. Homework tak yah tanya ar, komfem sesangat berganda-ganda dari sekarang.

Tapi...




Aku ni memang species pelik kot. Asyik lain je dari orang lain. Lain yang baik xpe kan?? :D Kalau tanya, apa perasaan aku nak masuk sem 2 ni, aku akan jawab aku EXCITED! Hehe... Yep, aku memang look forward sangat2 kepada semua tu : kepada belajar dalam Jepun, cikgu-cikgu hensem cakap Jepun dan yang paling penting homework banyak-banyak! *korang jangan marah aku er...sorry...*

Exaggerated version k.. hehe


Sebab.. yela.. mungkinla aku ni memang jenis yang suka take for granted kelebihan yang aku ada. So, bila kerja tak banyak, aku terasa cam hima (lapang), dan itu adalah perkara yang sangat tak bagus. Sebab possibility untuk aku buang masa dan buat benda-benda ntah pape jadi tinggi. Aku harap sangat sem baru ni akan menyibukkan diri aku dengan study sampai takde masa main-main. Ok2.. dh2.. nak start merepek dah tu.

Lagi satu, aku rasa sistem pembelajaran Jepun ni sangat unik. Mungkin sebab intensif kot. Tapi cuba bayangkanla. Aku belajar Bahasa Arab sejak belum sekolah lagi, sampai la form 5. Lama tu. Tapi nak speaking, punya la seksa. Bahasa Jepun pulak, em, memangla aku ada basic sikit. Tapi yang aku nak poinnye, belajar baru 4-5 bulan je pun, dah cam confident je nak speaking. Bukan aku je, orang yang takde basic langsung pun, kot lagi berhabuk. Terasa sayang gile sebab Arab tu.. ilmu ada.. tapi amalnye? Ntah la... kena cari pakwe arab la camni, boleh speaking ngan dia...hahaha...

Aku terfikir, adakah salah environment yang tak supportive? Yela, kat Malaysia.. sape je nak cakap Arab. Or teknik pengajaran ustaz ustazah yang tak efektif, maka budak sekolah agama tak ramai boleh berhabuk cakap Arab? Ntah la... tapi, personally, aku rasa kaedah pembelajaran Jepun ni boleh diterapkan la dalam P&P bahasa Arab... boleh difikirkan kot~~~

No such thing ok.. time dalam jugyou (kelas).. hehe :D


Seperkara lagi yang nice ialah cuti yang sangat singkat. Em, nice ke? Aku tak tahulah memang style orang Jepun camtu ke, atau kat AAJ ni sebab masa terhad, maka cuti pun sikit2 je. Ikut kat takwin, cuti paling lama, 3 minggu. Sebelum naik tahun dua. Cuti nak masuk sem baru lak seminggu je. Kalau cakap kat orang, nampak sangat study dia susah an? Pasum pun dua minggu cuti nak naik sem. UIA lak ada sampai tiga bulan, siap boleh cari kerja lagi. Yang kitorang ni... seminggu je? Apa sangat la boleh buat. Pejam celik pejam celik, dah Ahad, esok ada kelas... huhuhu... tapi bagi aku, bagus je cuti tak lama. Sekurang-kurangnya masa tak banyak terbuang buat benda sia-sia. Em.. Jepun kan pentingkan masa.. Dan aku memang pelik... hehehe...

Sedar tak sedar dah banyak rupanya aku taip. Tu la, akibat lama tak membebel. Banyak sangat nak keluar.. hahaha... em, xpe, buat masa ni, stop sini dulu. Nanti rajin, sambung lagi! ^_^

-- Semester baru, Azam baru, Semangat baru, Schedule baru, Semua baru. --


P.S: Tetiba aku rindu nak menulis essay/scraps dalam English... Ok.. menulis blog ni pun rindu gak.. :D

No comments: